Monday, 28 December 2015



UNSUR-UNSUR TRADISI DALAM PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN MALAYSIA

TAKRIF
Ø  unsur-unsur yang telah lama wujud dan diwarisi dalam masyarakat melayu sebelum kemasukan kuasa penjajah di Tanah Melayu.
Ø  Diserapkan dalam Perlembagan Persekutuan (PP) sebagai sebahagian daripada bentuk tolak ansur diantara kaum yang dikenali sebagai “kontrak sosial” semasa perlembagaan digubal pada tahun 1956.
Ø  terus dikekalkan dalam PP kerana kepentingannya untuk kestabilan politik negara dan mempunyai peranan tertentu dalam mengekalkan keharmonian di antara kaum. 

A.    PEMERINTAHAN BERAJA
·         institusi beraja telah wujud berabad2 lamanya sebelum kedatangan penjajah.
·         pada masa itu, negeri2 melayu mengamalkan sistem beraja mutlak (kuasa raja meliputi seluruh aspek pemerintahan, pentadbiran dan kehidupan rakyat)
·         semasa penjajahan British, raja2 masih diiktiraf sebagai pemerintah berdaulat di negeri masing2. walaupun dalam sesetengah perkara, mereka dikehendaki mematuhi nasihat residen/penasihat British.
·         keadaan ini berlanjutan sehingga sebelum tercetus perang dunia ke-2 (PD2).
·         selepas PD2, pihak British ingin membentuk pemerintahan bercorak kesatuan yang dikenali sebagai Malayan Union (MU).
·         melalui rancangan itu, kuasa raja2 dibataskan kepada agama Islam dan adat istiadat melayu sahaja. (kesan) kuasa politik dan kedaulatan raja2 melayu dilucutkan.
·         akibat bantahan hebat oleh orang melayu, maka MU digantikan dengan pemerintahan bercorak Persekutuan melalui perjanjian Persekutuan Tanah Melayu (PTM) 1948 yang telah memulihkan serba sedikit kedudukan raja2 melayu.
·         setelah merdeka, institusi beraja dikekalkan seiring dengan sistem demokrasi yang diamalkan.
·         ketua negara bagi persekutuan adalah YDPA yang dipilih oleh 9 orang dikalangan raja2 melayu (P.32 PP)
·         banginda dikehendaki menurut nasihat PM dan jemaah menteri (P. 39/40)
·         institusi beraja dilindungi oleh perlembagaan dan tiada sebarang pindaan yang boleh dilakukan terhadap perkara2 yang melibatkan majlis raja2 (MRR), susunan keutamaan dan hak2 mereka untuk warisan sebagai raja di negeri masing2 tanpa persetujuan MRR.



B.     AGAMA ISLAM
·         Agama Islam telah menjadi anutan oleh orang melayu sejak lebih 500 tahun lalu.
·         walaupun negeri2 melayu pernah diperintah oleh kuasa asing, tetapi orang melayu masih berpegang pada agama Islam.
·         sungguhpun British mengambil alih kuasa politik di NNM melalui pengenalan sistem residen (perjanjian pangkor 1947) tetapi agama islam dan adat istiadat melayu tidak disentuh langsung.
·         semua raja di NNM dikehendaki mematuhi nasihat residen kecuali dalam bab agama islam dan adat istiadat melayu.
·         selepas merdeka, kedudukan agama islam terus dipelihara dan dijadikan agama bagi persekutuan namun agama2 lain boleh diamalkan dengan bebas dalam mana2 bahagian persekutuan [P.11(1)]
·         agama islam dan orang melayu mempunyai perkaitan yang sangat rapat sehingga islam menjadi satu daripada unsur penting dalam takrif melayu menurut perlembagaan.
·         P.160 PP mentakrifkan melayu sebagai seorang yang beragama islam, bertutur dalam BM, mengamalkan adat istiadat melayu dan berketurunan melayu.
·         selaras kedudukan islam sebagai agama bagi persekutuan, kerajaan pusat diberi kuasa untuk memperuntukkan atau menyediakan perbelanjaan bagi pentadbiran agama islam dan undang2 syariah.
·         penerimaan islam sebagai agama bagi islam membolehkan kerajaan pusat (KP) dan kerajaan negeri (KN) menubuh / meyelenggara dan membantu pertubuhan2 islam serta menyediakan peruntukan kewangan untuk majlis dan upacara keagamaan.
·         selaras kedudukan islam sebagai agama bagi persekutuan, maka undang2 persekutuan boleh mengawal / menyekat penyebaran kepercayaan agama lain kepada penganut agama islam {P.11(4)]

C.    BAHASA MELAYU
·         Sebelum PD2, BM telah digunakan secara meluas untuk tujuan rasmi seperti urusan surat menyurat, pengendalian dan penulisan minit mesyuarat serta prosiding perundangan dan kehakiman di Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu seperti Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu dan Johor
·         Keadaan ini mula berubah sedikit demi sedikit selepas PD2 akibat penerimaan undang-undang Inggeris dalam sistem perundangan
·         Perkembangan ini mula menyebabkan BI mula diterima sebagai bahasa pentadbiran walaupun pada masa yang sama BM masih digunakan dalam urusan rasmi persekutuan.
·         Dalam perlembagaan Malayan Union ada menyebut bahawa bahasa rasmi untuk urusan kerajaan, mesyuarat majlis kerja di NNMB dan NNS ialah BM dan BI.
·         Dalam rangka perlembagaan PTM yang digubal pada tahun 1956 ada diusulkan/dicadangkan supaya BM dijadikan bahasa persekutuan dengan cara yang sama Islam dijadikan agama persekutuan tanpa istilah rasmi atau kebangsaan.
·         Namun, cadangan itu dibantah oleh pemimpin melayu dan akibatnya P 152 (1) diluluskan dengan menjadikan BM sebagai bahasa kebangsaan.
·         Pemberian taraf kebangsaan kepada BM bermakna bahasa itu menjadi bahasa perantaraan dalam semua urusan rasmi kerajaan.
·         Di bawah P 152 (6) PP mentakrifkan ‘rasmi’ adalah samaada untuk kerajaan persekutuan, negeri atau pihak berkuasa awam.

D.    KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU
·         Kedudukan istimewa orang melayu termaktub dalam P 153 PP. Di bawah peruntukan ini YPDA bertanggungjawab memelihara keistimewaan orang melayu dan kaum bumiputera di Sabah dan Sarawak serta kepentingan sah kaum-kaum lain.
·         Pada mulanya peruntukan kedudukan istimewa orang melayu tidak dimasukkan dalam borang perjanjian yang dibuat diantara Raja-Raja Melayu dengan kerajaan British berasaskan alasan sebagai sebuah negara melayu, kedudukan orang melayu sebagai peribumi terjamin dan tidak boleh dipersoalkan.
·         Namun, selepas beberapa perjanjian dibuat tanpa disedari kedudukan istimewa orang melayu sebagai penduduk peribumi terhakis sedikit demi sedikit.
·         Keadaan ini diburukkan lagi akibat dasar British yang membawa masuk kaum India dan Cina untuk bekerja dalam sektor ekonomi moden (biji timah, getah) pada abad-21 tanpa memberi peluang kepada orang melayu untuk terlibat dalam arus pembangunan ekonomi yang berkembang pesat.
·          Setelah PTM ditubuhkan pada 1948, orang melayu diberi semula hak dan kedudukan mereka dalam perjanjian PTM 1948.
·         Pesuruhjaya Tinggi British diberi keistimewaan khas untuk melindungi orang melayu dan kaum bumiputera Sabah dan Sarawak.
·         Selepas merdeka, tanggungjawab tersebut telah berpindah kepada YDPA.
·         Selepas penubuhan Malaysia, kedudukan dan hak kaum bumiputera di Sabah dan Sarawak terus dipelihara serta sebahagian tangunggajwab khas YDPA.
·         Peruntukan 153 bermaksud YDPA dikehendaki melaksanakan dasar-dasar untuk melindungi keistimewaan orang melayu dan kaum bumiputera Sabah dan Sarawak dari segi kouta :
1.      Jawatan dalam perkhidmatan awam
2.      Pemberian biasiswa dan bantuan
3.      Kemudahan pendidikan
4.      Lesen untuk perniagaan dan perdagangan.

No comments:

Post a Comment